Fotogalleri

Här presenterar jag ett antal bilder som beskriver min ankntning till Fredriksfors mer i bilder, vilken är kopplad till min historik för mina förfäder.


Olof kavlar upp ärmarna

Här ser vi Olof som 4:e man från vänster från tidigt 1900-tal. Troligen ett reparationsarbete av den befintliga järnvägen i närheten av Fredriksfors. 


Uppställning!

Olof står längst till höger i bild, med käpp, utanför Fredriksfors stationshus, troligen 1930-tal, då han avled år 1937.



Banvaktarstugan i Fredriksfors av idag. Korrekt namn på stugan är "255 Fredriksäng" som SJ döpt den till.

Här ser vi en bild på banvaktarstugan i Fredriksfors som jag fotograferade år 2010. Den ligger intill kilometerstolpe 411.
Den nedre bilden visar stugan år 2020 där skyltar kommit upp på väggen med vit snickarglädje. 
Fotograf: Sebastian Hansson 2020-04-25.

Dellenbanan går mellan Ljusdal och Hudiksvall. När den byggdes år 1860, var den världens nordligaste järnväg. I samband med att Dellenbanan elektrifierades år 1959, flyttades stugan fyra meter söderut från spåret på grund av säkerhetsrisk.  Sista tåget gick år 1995, då den avelektrifierades och lades ner. Spåret finns kvar och trafikeras idag av en museijärnväg i fom av en rälsbuss (modell littera Y6 eller Y7) som sommartid trafikerar Delsbo - Fredriksfors.
Det finns under sommartid även möjlighet att hyra dressin för att själv ta sig fram mellan Delsbo - Fredriksfors och vidare österut mot Hudiksvall. En trevlig familjeutflykt.

Se länk till Dellenbanans vänner: https://www.dellenbanan.se/dressin.html


Gården Solhem i Fredriksfors

 Från vänster i bild står Olof själv med kostym och finhatt. Därefter sonen Viktor med sin familj. 


Tågstationen i Fredriksfors

Numera riven och endast perrongen finns kvar idag.

Min farfar Ivan i unga dar, står rakryggad som andre man från vänster i främre raden med kavaj och väst. Ivan var född år 1895 och är troligen cirka 15 år här, så bilden är nog från cirka år 1910. Olof var inte med på bilden.


"Syföreningen" står det på baksidan av denna originalbild.

Jag uppfattar att Olofs hustru Anna är damen andra från vänster som sitter med solglasögon. Kvintetten trakterar dragspel, triangel, fiol och kobjällra.


Dressin på Dellenbanan

Bild mot väster från år 2010, där vi ser Fredriksfors perrong. Stationshuset låg till höger i bild.  - Plötsligt passerade en dressin.
Bild mot väster från år 2010, där vi ser Fredriksfors perrong. Stationshuset låg till höger i bild. - Plötsligt passerade en dressin.



_______________________________


Här följer min tolkning av Olof Anderssons liv i form av ett landskap byggt på ett bord (70x100 cm) med modelljärnväg i skala 1:220 (Märklin).

Vi börjar med en filmsnutt på Märklin-banan hemma.

Så här långt får en tysk modell representera Hennans station. Tyvärr finns Hennans station endast som byggsats endast i skala H0 från bl a Moba-Art, se https://www.modellrallaren.se/?p=3416
Så här långt får en tysk modell representera Hennans station. Tyvärr finns Hennans station endast som byggsats endast i skala H0 från bl a Moba-Art, se https://www.modellrallaren.se/?p=3416

Hennans stationshus kan vara bekant. Byggnaden stod i begynnelsen vid Hennans station i Hälsingland invigd år 1881. Efter nerläggning av Hennans station, monterades byggnaden ner och fraktades med tåg ner till Gävle för återuppbyggnad. Den stod klar år 2006 och den kan beskådas från tåget som passerar strax söder om Gävle.

Min dagliga utsikt hemma i Gävle  mot den flyttade  Hennans station OCH en banvaktarstuga vid Järnvägsmuseet i Gävle.
Min dagliga utsikt hemma i Gävle mot den flyttade Hennans station OCH en banvaktarstuga vid Järnvägsmuseet i Gävle.

Verklig bild på Hennans byggnad på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle år 2010, se:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hennan,_Ljusdals_kommun#/media/File:Hennan_station.JPG 

Modellen har två tågsätt. Båda Märklin där det långa har ett lok med tender modell BR 01 och det mindre är ett tanklok BR 89.
Modellen har två tågsätt. Båda Märklin där det långa har ett lok med tender modell BR 01 och det mindre är ett tanklok BR 89.

Banvaktarstugan i Fredriksfors

Här ser vi banvaktarstugan i mitten av modellen och den får även här finnas (så länge) i form av en udda byggnad. Till vänster om stugan skymtar en rälspik från Fredriksfors.   En annan vacker jubileums-spik från SJ har jag bevarat sedan min farfars-far Olofs 60-årsdag, daterad 1918-12-06. Se bilden under här.
Här ser vi banvaktarstugan i mitten av modellen och den får även här finnas (så länge) i form av en udda byggnad. Till vänster om stugan skymtar en rälspik från Fredriksfors. En annan vacker jubileums-spik från SJ har jag bevarat sedan min farfars-far Olofs 60-årsdag, daterad 1918-12-06. Se bilden under här.

Västra delen av modellen

Modellen har två tunnlar där överdelen innehåller en fäbodvall med tillhörande byggnad, vilket får symbolisera Dellenbanan
Modellen har två tunnlar där överdelen innehåller en fäbodvall med tillhörande byggnad, vilket får symbolisera Dellenbanan

Norra delen av modellen

En mutter från ett rälsfäste i bildens centrum hittade jag på Fredriksfors spårområde år 2010, vilket får utgöra en "kreativ installation" på torget i modellen.

Ur spår!

Här anländer tågen. Alltid på utsatt tid.

Klart spår!

Spårområdet utanför station.

Hennan eller Dellen? Välj själv.

Till höger ser vi storfiskar'n på gång att fånga gös'n. I mitten ser vi solbadaren på klipphyllan. Sjön är tillverkad av klarlack som stelnat i olika lager mot färgad sjöbotten.


Lokstallet utmed Dellenbanan?

Portarna öppna. Klart spår!

Portarna stängda. Tack för idag!

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång